vrijdag 2 november 2018

Arthur Helling nog steeds ‘machtige man’ in Hoorn?

Het aantal lokale partijen in de Hoornse gemeenteraad is vanaf 1998 alleen maar gegroeid en plotsklaps in korte tijd van acht naar zes teruggebracht. Is het een trendbreuk, was het toeval?

Feit is dat op 6 oktober voormalig raadslid en wethouder Arthur Helling van de gemeente Hoorn bij de Vereniging Oud Hoorn in het kader van 400 jaar wetsverzetting stil stond bij de huidige stand van de democratie in Hoorn. Na een klein aanloopje vanuit zijn familiealbum (Kapitein Herman Helling en de aanval op Amsterdam in 1577) stond Helling stil bij onder andere de ontwikkeling van de lokale partijen in Hoorn en de huidige versnippering in de Hoornse gemeenteraad.

Hij toonde onderstaand overzicht met de boodschap dat als deze trend zich zou voortzetten we in 2022 tien tot twaalf lokale partijen zouden hebben in Hoorn.

Helling: “Het oprichten van een partij is makkelijker, dan het licht uit doen. Het lukte D66 zelf ook niet om, ondanks een meerderheid van stemmen op het congres in 1974, de partij op te heffen.” Hij adviseerde desondanks partijen nadrukkelijk de spreekwoordelijke ‘koppen bij elkaar te steken’ om Hoorn bestuurbaar te houden.

Dat zijn woorden zo snel wortel zouden schieten, was voor de voormalig Hoornse voorman van D66 ook een grote verrassing. Helling: “Medio oktober kwam de boodschap dat de ene zetel van Hoorns Belang – bezet door Alex van der Kleij – zou worden ‘omgekat’ naar een CDA-zetel. En eind oktober kwam de boodschap dat de HSP zou opgaan in Fractie Tonnaer.”

Helling tenslotte met een brede glimlach: “De stad huivert al weer naar de eerstvolgende publieke uitlatingen van mij …”