vrijdag 14 april 2017

Brief uit Westfriesland voor Mark Rutte aangeboden aan Kamerfracties VVD, CDA en D66

Op initiatief van voorzitter Bas de Wit van de VVD Westfriesland en tesamen met diverse Westfriese betrokkenen – waaronder Hans Huibers van de Westfriese Bedrijvengroep en Arthur Helling (D66 raadslid Hoorn) – hebben een groep enthousiaste betrokkenen uit de regio Westfriesland donderdag 13 april een open Brief westfriese speerpunten 21032017 voor Mark Rutte aan de Tweede Kamerfracties van VVD, CDA en D66 aangeboden.

Doel van het initiatief is om gezamenlijk als Westfriesland oplossingen aan te dragen voor de problemen van de metropoolregio Amsterdam. “Trek de Noord/Zuid-lijn door en start de Hoorn/Almere-lijn!” en “West-Friesland biedt oplossingen voor een overvol Amsterdam”, kopte de brief die is aangeboden aan Tweede Kamerleden Barbara Visser (VVD), Steven van Weyenberg (D66) en een verhinderde Pieter Heerma (CDA). Juist nu deze partijen aan de onderhandelingstafel zitten om een nieuwe regering te vormen is het zaak om te kijken naar oplossingen voor problemen en deze mee te nemen in het proces. Arthur Helling (D66): “Westfriesland kan letterlijk lucht geven aan de metropoolregio Amsterdam, zodat Amsterdam zich door kan (door)ontwikkelen tot één van de belangrijkste Europese steden.”

Westfriesland doet al veel zelf stelt de brief, maar er is meer nodig. Meer ruimte om woningen te bouwen, goede (digitale) bereikbaarheid van de regio en een toegesneden onderwijsaanbod. Op deze manier draagt de groep initiatiefnemers oplossingen aan voor het toenemend woningtekort, de werkzoekenden en het opvangen van de toeristenstroom vanuit de metropoolregio Amsterdam.

Westfriesland wil samenwerken. Dat blijkt wel uit de zeer diverse achtergrond van de ondertekenaars van deze open brief aan de minister-president. Samen gaan wij dit aanpakken; Amsterdam als een Europese stad met allure, West-Friesland als een eigenzinnige regio vol innovatie en ondernemerschap. “Help jij mee?” is de slotvraag die wordt gesteld aan Mark Rutte.

Foto v.l.n.r.: Vincent Buis (VVD bestuur Westfriesland), Hans Huibers (voorzitter Westfriese Bedrijvengroep), Barbara Visser (Tweede Kamerlid VVD), Bas de Wit (voorzitter VVD Westfriesland), Steven van Weyenberg (Tweede Kamerlid D66), Arthur Helling (D66 raadslid Hoorn), René Strik (vice-voorzitter VVD Westfriesland). Ontbrekende ondertekenaars van de brief zijn Caroline van der Pol (wethouder VVD Koggenland), Ed Meester (CDA raadslid Medemblik) en Hans Kröger (directeur Woningstichting Het Grootslag).

Zie voor meer achtergrondinformatie ook: https://hoorn.d66.nl/bericht-aan-rutte-trek-noord-zuidlijn-tot-hoorn/