donderdag 10 oktober 2019

D66 en VVD willen verhoging vaccinatiegraad

Recentelijk is gebleken dat de vaccinatiegraad in Westfriesland vrijwel overal – met uitzondering van Stede Broec (95,2%) – onder de 95% ligt die de Wereldgezondheidsorganisatie aanhoudt als veilige grens. De raadsleden Heijne en De Meij namens fracties van D66 en de VVD willen van het College weten of die maatregelen gaat nemen om de vaccinatiegraad weer te verhogen.

Raadslid Niek Heijne wijst erop dat in Den Haag al een wetsvoorstel klaar ligt om niet-gevaccineerde kinderen te weigeren van kinderdagverblijven. Maar het is nog niet zeker of dit voorstel het gaat halen. D66 en VVD zien het liefst dat lokaal al maatregelen worden genomen nu gebleken is dat de vaccinatiegraad in Hoorn op 92,6% ligt. Beide partijen zijn er voorstander van om niet-gevaccineerde kinderen te weigeren op de Hoornse kinderdagverblijven. Heijne: “Als de vaccinatiegraad te laag wordt kunnen ook kinderen die wel zijn ingeënt weer in gevaar komen. Dat hebben we recentelijk kunnen constateren bij enkele uitbraken van de mazelen.”

Het College komt binnenkort met een reactie.