woensdag 23 januari 2019

D66: Geef Halve Maen hoofdrol in themajaar Gouden Eeuw

Veelvuldig beschilderden 17e-eeuwse meesters dwarsgetuigde schepen om havensteden cachet te geven. En dát maakt juist de Halve Maen in Hoorn zo uniek. Hoorn is de enige stad met zo’n typerend zeilend icoon. Wat D66 betreft, moet Hoorn daar dus maximaal gebruik van maken. Een unieke kans om zich tussen alle steden als dé VOC-stad te positioneren tijdens het themajaar ‘De Gouden Eeuw boven Amsterdam’.

Het is geen geheim dat D66 een groot voorstander is om de rijke geschiedenis van Hoorn in te zetten als marketinggereedschap. Als het aan de fractie van D66 ligt, heeft Hoorn dus altijd een dwars getuigd 17e-eeuws schip in de haven liggen. Dat hoeft overigens niet per se de Halve Maen te zijn, al wil de partij de kans niet laten schieten om de Halve Maen in te zetten tijdens het themajaar ‘De Gouden Eeuw boven Amsterdam’. “Want waar haal je anders zo snel zo’n hoofdrolspeler vandaan?”, aldus Arwin Rood, fractievoorzitter van D66 Hoorn.

En goede citymarketing mag wat D66 betreft ook best wel wat kosten. Rood daarover: “Ook wij vinden 40 duizend euro voor de Halve Maen in 2019 nog steeds een flinke investering. Maar ten opzichte van andere reclamemiddelen om de stad te promoten, geloven wij dat deze investering onze stad het beste in de schijnwerpers zet, veel nieuwe betalende bezoekers aantrekt en zich daarmee het beste kan terugverdienen, zeker in het themajaar ‘De Gouden Eeuw boven Amsterdam’.”

En dat de Halve Maen nog steeds potentieel heeft als toeristische attractie bewijst het toegenomen aantal bezoekers in 2018 zoals beschreven in het artikel van het Noordhollands Dagblad.

Het onderwerp werd besproken in de commissie van 22 januari en de raad zal over de Halve Maen besluiten in de raadsvergadering van 29 januari.