dinsdag 23 juni 2020

D66 Spreekt waardering uit voor de stad over omgang met vreemde tijden

D66 Hoorn heeft tijdens het bespreken van de jaarstukken (jaarlijks een moment van bezinning voor de Hoornse partijen) zijn waardering uitgesproken voor de manier waarop de stad, haar inwoners en haar ondernemers, om is gegaan met de huidige tijden van belemmeringen rondom het Corona virus. Onderstaand de tekst die fractievoorzitter Arwin Rood dinsdagavond uitsprak in de gemeenteraad.

Waardering gaat uit naar de inwoners en ondernemers van Hoorn, Zwaag en Blokker. In gevallen van crisis leer je de mensen om je heen pas goed kennen en wat zijn jullie geweldig. Er werd niet gemopperd, maar aangepakt, voor elke beer op de weg was een oplossing. De initiatieven vlogen ons om de oren.

De horeca vond nieuwe wegen om hun diensten tot aan de deur te brengen, via digitale kanalen hielden ze contact met hun vaste klanten en hielpen ze de net bezorgde maaltijden te bereiden via instructievideo’s. Lokale ondernemers verenigden zich in warenhuis Hoorn zodat je hun producten via een online winkelrondje kan verzamelen en deze nog dezelfde dag bij je bezorgd worden. Musea begonnen digitale rondleidingen, podcasts en zelfs een heuse talkshow. Een groep ondernemers starte een inzamelingsactie en inkoop organisatie voor mondkapjes en leverde in een korte tijd een half miljoen mondkapjes bij een kleine dertig ziekenhuizen.

En dit zijn nog maar enkele voorbeelden. De gehele stad zette z’n schouders er onder.

Als ik om mij heen kijk dan kan ik alleen maar de conclusie trekken dat we moeten leren van deze tijd. Een tijd waar we elkaar de ruimte gunnen om te experimenteren. Waar men elkaar vertrouwd en de samenwerking op zoekt. Waar iedereen rekening met elkaar houdt en men helpt waar dat nodig is.

Als ik naar de toekomst kijk kan ik niet anders dan kansen zien.

Kansen voor een gastvrijer en gezelliger Hoorn met grotere terrassen, een autoluwe binnenstad en pleinen waar de inwoners, bezoekers en ondernemers de ruimte terugwinnen van de auto. Een binnenstad die de kans krijgt om haar schoonheid te tonen en waar voetgangers en fietsers de overhand hebben. Kansen om onze omgeving nog groener en mooier in te richten nu wij met z’n allen beseffen hoe belangrijk onze aantrekkelijke groene parken en wijken zijn om in te sporten te wandelen of gewoon op een bankje in de zon te zitten. Kansen voor westfriese producenten die op een ruimere opgezette zaterdagmarkt, de kans krijgen om hun waren te etaleren. En waar ook de winkeliers de ruimte krijgen om hun producten op te stellen.

Kansen voor een georganiseerde middenstand met een gezamenlijke digitaal warenhuis en eigen bezorgdienst. Die in de toekomst ook op een duurzame manier de bezorging van de andere bezorgdiensten overneemt op een overslagpunt aan de rand van onze stad. Zodat er een einde komt aan de vele verschillende ronkende diesel bezorgbusjes in de Hoornse wijken en straatjes.

En vooral:

Kansen voor een nieuwe generatie die wij alle ruimte moeten geven om hun toekomst vorm te geven. Want de jeugd heeft de toekomst.