woensdag 30 september 2009

D66 Hoorn roept op om AOW actie te steunen

D66 is woensdag begonnen met een handtekeningenactie voor een geleidelijke verhoging van de AOW-leeftijd. Het is een ultieme poging om de AOW ook voor toekomstige generaties beschikbaar te houden.

De te tekenen peititie staat op een speciale website: www.aownaar67.nl. De actie ‘Een houdbare AOW. Daar wil ik graag voor werken’ werd bedacht door D66-Kamerleden Fatma Koser Kaya en Boris van der Ham.

Op de site beantwoordt D66 ook allerlei vragen over de kwestie. Ook wijst de fractie er fijntjes op dat Willem Drees, in 1957 de vader van de AOW, lang geleden al zei dat, als de mens gemiddeld ouder zou worden, de leeftijd hoger zou moeten worden om de uitkering betaalbaar te houden.

D66 denkt aan een periode van 24 jaar om de AOW definitief bij 67 jaar te laten ingaan. Koser Kaya: ‘Wij willen de komende 24 jaar de AOW-leeftijd steeds met één maand per jaar verhogen tot een leeftijd van 67 jaar. Op die manier hoeven ouderen niet plotseling langer door te werken en kunnen jongeren zich makkelijker aan de nieuwe situatie aanpassen.