donderdag 23 september 2021

De vlag mag uit bij het Westfries Museum

Met een grote meerderheid heeft de gemeenteraad de vernieuwingsplannen van het Westfries museum goedgekeurd en daarbij gekozen voor de meest uitgebreide bouwkundige variant. Dat betekent goed nieuws voor het museum dat een gebouw krijgt wat bij hun visie en ambitie past. Maar ook goed nieuws voor de gemeente Hoorn dat naast een nu al iconisch gebouw een nog sterker museum krijgt dat het verhaal van onze stad nog beter kan vertellen.

D66 was zeer onder de indruk van de plannen van het museum en voor het goede voorbereidende werk van de projectgroep. Dat ze ondanks de beperkingen die door de gemeenteraad aan het team waren opgelegd toch met zo een doorvocht en inspirerend plan op de proppen kwamen verdient respect. Zo kan een nu al bijzonder museum met een eigen verhaal, met deze fantastische plannen nog beter hun verhaal vertellen en met nog meer mensen te delen.

Naast de Hoofdtoren, de Waag, Oosterpoort, de Statenpoort en de Ooster- en Noorderkerk, is het Statencollege Westfries museum een van de meest iconische monumenten van Hoorn. Een gebouw in gemeentelijk bezit waar we trots op mogen zijn, maar waar we als gemeente ook verantwoordelijkheid voor dragen. Deze verbouwing, aanpassing en verduurzaming was en is onvermijdelijk. En het uitstellen had enkel meer geld gekost. De fundering moet hersteld worden, de verduurzaming is een verplichting en ook de toegankelijkheid voor minder valide is een eis.

D66 was ook blij dat het plan ook voorziet in een toevoeging van extra werknemers. Want een Museum zonder personeel is als een schilderij zonder lijst. D66 had het triest gevonden als er enkel in stenen geïnvesteerd zou worden. We investeren juist in een visie, een missie, een ambitie, en dat zit niet in stenen maar in mensen.

D66 wenst directeur Ad Geerdink en zijn team veel succes met deze uitdaging en hopen op een prachtig resultaat.