zondag 9 oktober 2016

Geef om het leven, geef om te laten leven: word orgaandonor!

Bij leven heb je tal van verantwoordelijkheden en neem je tal van beslissingen. Soms kan je een ander helpen, soms heb je zelf juist hulp nodig. Dat heet samenleven en dat doen wij graag vol motivatie, passie, gedrevenheid en vanuit een sterk verantwoordelijkheidsgevoel.

Tijdens je leven kun je in de positie komen dat je alleen met een orgaantransplantatie je kwaliteit van leven kunt vast houden of het überhaupt kunt overleven. Wij hopen niet in een dergelijke situatie terecht te komen, maar zouden wel blij zijn om dan met een orgaantransplantatie ons leven uiteindelijk te kunnen voortzetten.

Hoe vreselijk moet het zijn om op een jarenlange wachtlijst terecht te komen met elke dag de onzekerheid dat het aanbod te laat komt. Onzekerheid, angst en spanning, niet alleen voor jezelf, maar ook voor je dierbaren. Daarom vinden wij het logisch dat je bij leven nadenkt en weloverwogen beslist om orgaandonor te worden. Als we dat massaal doen, kunnen we wachtlijsten verkorten en meer levens redden. Wat is er mooier dan dat als de situatie zich voordoet, je met je lichaam nog één of meer levens kunnen redden?

Wij hebben die beslissing al eerder – in alle rust en wel overwogen – genomen. Juist om onze nabestaanden – als een dergelijke situatie zich zou voordoen – niet in al hun verdriet en emotie van het moment met een lastige beslissing achter te laten. Die beslissing hebben we zelf al genomen, ook om de professionals (artsen en andere zorgverleners) snel duidelijkheid te kunnen geven op het moment dat het er toe doet. Wij hebben onze beslissing naar voren getrokken. Doe jij ook mee?

Wij hebben overigens begrip voor mensen die uit geloofsovertuiging of om andere redenen geen donor willen zijn. Velen zijn het echter met ons eens, maar zetten de stap niet naar registratie, vaak uit gemakzucht, omdat het er nog even niet van is gekomen. Herken je jezelf hierin?

Dan is nu het moment om de daad bij het woord te voegen! Juist in de donorweek van 10 t/m 16 oktober. Doe je met ons mee?

Registreer je dan nu via www.orgaandonatie.nu of www.donorregister.nl

Voor meer informatie, zie ook: www.transplantatiestichting.nl

Ben Tap

Arwin Rood