vrijdag 1 februari 2019

Gouden Eeuw? Gouden Kans!

2019 is door het NBTC uitgeroepen als start van het jaar van Rembrandt en de Gouden Eeuw. Tijdens de vakantiebeurs in Utrecht werd onlangs hiervoor het officiële startsein gegeven. Trots was ik op het feit dat de 18 samenwerkende gemeenten in Holland Boven Amsterdam eindelijk 1 gezamenlijke stand hadden onder de noemer: Gouden Eeuw Boven Amsterdam. In het recente verleden kozen steden als Enkhuizen, Alkmaar en Medemblik er nog voor om individueel beurzen te bezoeken en promotiemateriaal te verspreiden. Vanaf nu gebeurd dat in gezamenlijkheid. Het was een start, want ook in 2020 en 2021 wordt er nationaal en internationaal aandacht geschonken aan deze interessante periode in onze vaderlandse geschiedenis. Ook na 2021 zullen wij Hoorn als DE stad van de Gouden Eeuw blijven promoten. Iedere marketing en communicatie deskundige is het er over eens dat het verstandig is om focus aan te brengen. Wanneer je niet kiest wordt je niet gekozen is een bekende marketing wijsheid. Natuurlijk is Hoorn veel meer dan alleen de stad uit de zeventiende eeuw. We zijn ook trots op de stoomtram uit de negentiende eeuw en het museum van de twintigste eeuw. En met evenementen als Outdoor Stereo en Live in Hoorn staan we ook met beide benen in de eenentwintigste eeuw. Maar toch gaat de reactie van de meeste mensen die Hoorn voor het eerst bezoeken over de prachtige monumenten, de historische binnenstad en de oude haven. Veel lof is er ook altijd voor het Westfries museum, inderdaad het museum van de Gouden Eeuw, en het VOC Schip de Halve Maen. Bijna 20 duizend personen brachten in 2018 een bezoek aan dit unieke icoon van Hoorn. Gelukkig besloot de gemeenteraad van Hoorn dan ook dat de Halve Maen ook in het eerste jaar van de Gouden Eeuw mag blijven. Verbaasd ben ik wel dat een meerderheid van de raad een discussie over de toekomst van de Halve Maen op basis van feiten en scenario’s niet wil afwachten. Zij besloten zonder goede beeld- en oordeelsvorming dat het schip na 2019 terug moet naar zijn eigenaar in Amerika. Een gemiste kans en volgens mij ook niet de juiste manier om de stad te besturen. De vraag is ook of de Halve Maen werkelijk terug naar Amerika zal gaan. De eigenaar kan voor 2020 gewoon een ligplaats vergunning in Hoorn aanvragen mocht hij dat willen. Ook sluit ik niet uit dat er andere stichtingen, organisatiesof gemeenten zullen zijn die een dergelijk varend icoon wel aan zich willen binden. Zeker met het oog op Sail Amsterdam in 2020. De bal ligt nu bij de aandeelhouders, ondernemers, inwoners en andere sympathisanten.

Gelukkig stemde de raad ook in met het voorstel om 47.500 subsidie te verstrekken aan stichting het verhaal van Hoorn. Zij willen komende zomer maar liefst 40 avonden achter elkaar een unieke projectie verzorgen op de muren van het Westfries Museum onder de titel: ‘2 graden’. Een naam die verwijst naar het einde van de succesvolle Gouden Eeuw toen Nederland net als nu ook werd geconfronteerd met klimaatveranderingen. Alleen werd het toen niet warmer maar kouder.

Daarnaast kan het college van Burgemeester & Wethouders meer dan 20 kleine en grote subsidieverzoeken honoreren die allemaal bijdragen aan een succesvolle viering van het jaar van de Gouden Eeuw. Ook zijn er talloze nieuwe en bestaande activiteiten die al subsidie ontvangen of die zonder bijdrage toch kans zien om aandacht te besteden aan het thema Gouden Eeuw. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan de Stadsfeesten, de Kermis, de Marathon en de Ironman. Maar ook aan About a Jacket. Een project waarbij nieuwe Nederlanders jasjes borduren en Nederlands leren. Dit jaar wordt er door hen veel met gouden accenten gewerkt. Hopelijk pakken ook de winkeliers en de horecaondernemers het gouden eeuw thema op. Er zijn al placemats beschikbaar met de 50 iconen uit de Gouden driehoek Hoorn-Enkhuizen-Medemblik. Het wachten is nog op een speciaal biertje, likeurtje en gouden eeuw menu. Het totale programma, of wat er op dat moment bekend is, wordt bekend gemaakt tijdens een speciale bijeenkomst in de parkschouwburg op 3 maart a.s.

Een ding is zeker: Het Gouden Eeuw jaar is echt een gouden kans!