vrijdag 2 november 2018

Hoorn en J.P. Coen blijven praten

De Hoornse gouverneur-generaal van de VOC in Nederlands Oost-Indië waakt al 125 jaar op zijn sokkel over de huiskamer van Hoorn op het Roode Steen. De stichter van Batavia is de laatste jaren herhaaldelijk gespreksonderwerp in Hoorn, maar dispereert niet! De Stichting In den Beginne wil nu een ‘huilende J.P. Coen’ als een soort van fontein. Een symbolische tranenstroom, als spijtbetuiging. De stad grinnikt of schudt het hoofd. Ja, we mogen weer wat vinden …

Ed Wagemaker van In Den Beginne is de aanstichter van dit idee ‘met een lach en een traan’. Het voormalige PvdA-raadslid brengt opnieuw leven in de discussie rond Coen. In de afgelopen jaren is herhaaldelijk gestreden tegen én voor Coen. In 2011 kwamen de heren Franke en Wolff met het idee om de sokkel in te pakken met glas met daarop de hedendaagse kijk op het roemruchte historische verleden. ‘Sokkelcommunicatie’: Vanuit het heden kijken naar het verleden.

Maar dit initiatief haalde geen meerderheid in de gemeenteraad. Uiteindelijk kwam er een ‘klein bordje’ met aandacht voor de zwarte bladzijde. Meer zat er niet in. Ook een later burgerinitiatief om het beeld van Coen helemaal weg te halen, bracht aan beide zijden heftige discussies te weeg. In de afgelopen jaren is Coen nog wel eens per ongeluk van zijn sokkel gestoten bij de afbouw van de kermis, maar hij kwam sterker en schoner terug! Coen en Hoorn, het is een ingewikkeld en gevoelig huwelijk.

Kort geleden was het nog raadslid Roger Tonnaer die het College verzocht de schoonmaakkosten van het beeld – nadat het weer eens beklad was in 2016 – alsnog in rekening te brengen bij de daders van actiegroep de Grauwe Eeuw. Coen … soms is het even stil, maar nooit lang.

Iedereen vindt iets van de Stichter van Batavia. Misschien is de huiskamer van Hoorn ook wel de juiste plek om te blijven praten en discussiëren, over het verleden, het heden en de toekomst! Want we moeten blijven nadenken en elkaar vasthouden … met of zonder traan!