woensdag 1 februari 2017

Hoornse raad zet zich in voor behoud spoorlijn Museum Stoomtram

De Hoornse gemeenteraad heeft dinsdag j.l. de structuurschets Westfriesland vastgesteld. Daarin wordt vanuit een ruimtelijk perspectief beschreven hoe we de Westfriese toekomst vorm willen geven. In dat kader heeft de fractie van D66 zich via een ingediend emotie (Motie 2 – Bescherming infrastructuur Museum Stoomtram – D66 CDA PvdA HOP HSP VOCHoorn Fractie Tonnaer Hoorns Belang Hoorn Lokaal) sterk gemaakt voor de toekomst van de Museum Stoomtram.

Binnen de regio Westfriesland is de Museum Stoomtram één van de belangrijkste toeristische trekpleisters. Hij zorgde ook in 2016 met een aantal van 155.000 weer voor een bezoekersrecord. Naast een mogelijk bezoek aan de prachtige historische steden Hoorn en Medemblik biedt een rit met de Museum Stoomtram de kans om het prachtige open Westfriese landschap te bewonderen. D66 wil dat graag ook in de toekomst zo houden. Wat daar enorm bij zou kunnen helpen is om de spoorweg (en de directe omgeving) de status van provinciaal monument te geven. Daarmee kunnen ongewenst verrommelende ingrepen in het landschap mogelijk worden tegen gehouden.

Een voorstel daartoe wint aan kracht als het wordt ondersteund door alle Westfries gemeenten. Daarom vroeg D66 middels een motie aan het college zich daar sterk voor te maken. De motie werd vrijwel raadsbreed ondersteund. Nu is het aan de wethouder om de regio achter de plannen te krijgen.