Samen met mijn vrouw zijn we twee jaar geleden terug verhuisd naar Hoorn. Voor ons allebei de stad waar we intens van onze jeugd hebben genoten. Een veilige plek met natuur én stad om de hoek en waar onze vrienden en familie wonen. Waar we graag zijn. Het voelt daarom als thuiskomen. Een plek waar we onze twee kinderen met heel vertrouwen en plezier willen laten opgroeien. Hoorn gaat ons daarom aan het hart. En om die reden wil ik mij ook inzetten voor onze stad.

Vanuit mijn jeugd heb ik een sterke humanistische inslag meegekregen. Dat betekent dat ik geloof in de kracht van mensen zelf. Dat jij en ik zelf in staat zijn om iets moois van het leven te maken. Maar ook dat we zelf mogen bepalen wat we denken of zeggen. Zelfs als jouw mening de mijne niet is. Sterker nog, ik vind dat we in Nederland veel vaker moeten leren accepteren dat we het oneens kunnen zijn met elkaar zonder dat dit leidt tot agressie of uitsluiting. Mensen zijn verschillend en juist die verschillen maken mensen bijzonder.

En omdat die verschillen er per definitie nu eenmaal zijn, is het belangrijk om te kijken hoe we mét elkaar kunnen leven. Een samenleving waarin iedereen zich op een eigen manier kan ontplooien. Waarin we opkomen voor mensen die hun eigen leven niet kunnen leiden doordat ze zich niet veilig voelen of de kansen niet krijgen. Maar waarin we ook opkomen voor de natuur, de geschiedenis en kunst en cultuur.

In het dagelijks leven werk ik voor een bedrijf dat zich inzet voor toegang tot snel internet op plekken waar dat nog geen vanzelfsprekendheid is. In mijn rol is het belangrijk om vooral te kunnen luisteren, maar ook om gevraagd en ongevraagd advies te geven over hoe zaken beter kunnen. Vaardigheden die ik niet alleen voor mijn beroep, maar ook graag inzet voor het maatschappelijk nut.

In de komende periode mag ik mij inzetten als commissielid van D66 in de gemeente Hoorn. Ik kijk er heel erg naar uit om mee te denken over hoe we onze stad in alle opzichten nog mooier kunnen maken.

Meer van Bart Bakker