woensdag 8 maart 2017

D66: “Raad Hoorn maakt dure fout met kunstgrasvelden”

Bij de raadsvergadering van 7 maart jl heeft de gemeenteraad geld gereserveerd voor de vervanging van drie kunstgrasvelden. Die zijn nodig aan vervanging toe. Wat niet nodig is om af te stappen van rubbergranulaat als vulmiddel. Toch koos de raad vanwege de emotie voor het veel duurdere kurk als opvulmateriaal.

Het zal weinigen zijn ontgaan. Eind vorig jaar was er na een uitzending van Zembla rumoer over de kunstgrasvelden. Waren de rubberkorreltjes (granulaat) niet een bedreiging voor de gezondheid? Zembla suggereerde van wel en de overheid kon de begrijpelijke onrust niet negeren. Het RIVM moest onderzoek doen naar de mogelijke gevaren. Dat onderzoek kwam er en eind vorig jaar was er opluchting en duidelijkheid: de gezondheidsrisico’s bleken verwaarloosbaar. Met ons dagelijks voedsel krijgen we aanmerkelijk meer van de risicovolle stoffen binnen die ook in het rubbergranulaat zit. De onrust was weggenomen, er kon weer zonder bezwaar gevoetbald worden. Ook voor de KNVB was de kous af.

Inmiddels zijn we enkele maanden verder en hebben de voetbalverenigingen Always Forward en De Blokkers toch de wens uitgesproken hun volgende kunstgrasvelden van kurk in plaats van rubber te laten voorzien. Er waren toch nog enkele ouders niet helemaal gerustgesteld. Het college nam verrassenderwijs deze wens over, en wist de extra kosten van ca € 55.000 per jaar voor de drie velden bij elkaar te schrapen. Gisteren heeft de Hoornse raad, op de tegenstem van D66 na, dit voorstel overgenomen. Een recent afgerond Europees onderzoek (dat de conclusies van het RIVM bevestigde) bracht de raad niet op andere gedachten.

Sport is van groot maatschappelijk belang. En veilig kunnen sporten dus ook. Maar D66 is van mening dat het onverantwoord is heel veel extra geld uit te geven aan sportvelden uit te geven, als dat vanuit veiligheidsperspectief helemaal niet nodig is. Meer dan € 50.000 per jaar extra uitgeven, uitsluitend om een “gevoel van ongerustheid” bij enkele ouders weg te nemen, dat gaat echt te ver. Zeker nu we nog niet zo lang gelden pijnlijke keuzes hebben moeten maken waarbij ook sportverenigingen gekort moest worden. Met het vrij makkelijk vrijgeven van zoveel extra geld bewijst de Hoornse raad de Hoornse samenleving geen dienst.