maandag 18 mei 2020

Steun de lokale ondernemer

In de afgelopen week heb ik mijn eerste maaltijd besteld via ‪Warenhuishoorn.nl‬. Een bezorger bracht binnen een uurtje een heerlijk diner naar ons huis in de Bangert en Oosterpolder. Voor Moederdag heb ik gebruik gemaakt van mooi samengestelde pakketten van meerdere ondernemers voor mijn moeder en schoonmoeder. Ook van vrienden en collega’s begreep ik dat ze al online gewinkeld hebben bij ons nieuwe digitale warenhuis. Ruim driehonderd ondernemers uit Hoorn, Zwaag en Blokker bieden duizenden producten aan. Van vishengels tot boeken, van schilderijen tot kattenvoer en van badpakken tot houtskool voor de barbeque.

Het warenhuis laat de veerkracht en innovatie van Hoorn zien. Binnen enkele weken stampten ondernemers met steun van de ondernemersclubs en de gemeente de webshop en een keten van gratis bezorging uit de grond. Zo zien we in deze crisistijd toch nog kansen om te innoveren. En dat gebeurt meer. Ondernemers wisselen personeel uit, starten bezorgdiensten, ontwikkelen nieuwe verdienmodellen en spelen in op de anderhalve meter-econonomie.

De gemeente maakt dit graag mogelijk. Voor ondernemers heeft de overheid vanaf het begin van de coronacrisis meer maatregelen genomen. Zo kunnen ondernemers uitstel van de belastingen krijgen of een tegemoetkoming voor loonkosten of inkomsten. Zelf heb ik dagelijks contact met het bedrijfsleven. Onze accountmanagers spraken al honderden ondernemers om te kijken hoe we elkaar kunnen helpen. Duizenden ondernemers hebben een brief over de steunmaatregelen gekregen.

Inmiddels zijn de eerste regels versoepeld en starten we de economie stap voor stap weer op. De meeste winkels zijn weer open, de zaterdagmarkt heeft een ruimere opstelling gekregen en het aantal kramen breiden we weer langzaam uit. De blik kan nu naar de toekomst. Met de horeca bereiden we veilige opstellingen voor om de terrassen op 1 juni weer te kunnen heropenen. We staan open voor grotere terrassen waar dat kan.

En dat is gewenst, want we hebben perspectief nodig. De ondernemers betalen een hoge prijs voor de gezondheidsmaatregelen. In Hoorn zijn er ook veel ondernemers die direct of indirect last hebben van de maatregelen om verdere verspreiding tegen te gaan. De werkloosheid loopt na een jarenlange daling weer op.

Het herstel van de economie zal in een aantal sectoren nog lang duren. Neemt u daarom ook een kijkje op ‪Warenhuishoorn.nl‬? Juist in deze tijd is het noodzakelijk om lokale ondernemers te steunen. En bedenk, als uw situatie het toelaat, ook of het mogelijk is om iets extra’s te doen. Vraag niet direct het geld terug van de geannuleerde voorstelling, geef de kapper wat extra na de uitgestelde knipbeurt en betaal uw facturen wat sneller. En besteed uw vakantiegeld, nu we niet massaal naar het buitenland kunnen, de komende maanden ook in de eigen regionale musea, horeca, hotels en campings.

Hopelijk blijft onze gezondheid toestaan dat we maatregelen verder versoepelen. Want dat is en blijft een voorwaarde. Houd daarom 1,5 meter afstand, vermijd drukte en werk zoveel mogelijk thuis. Laat we het virus geen kans geven om terug te slaan! Zo brengen we samen gecontroleerd de economie weer op gang!