zondag 23 juni 2013

Veteranenmonument Oostereiland onthuld

Ton van Weel van de Stichting Veteranen Hoorn en burgemeester Onno van Veldhuizen onthulden zaterdagmiddag 22 juni te samen met leerlingen van de Praktijkschool West-Friesland het Veteranenmonument op het Oostereiland. Grote animator in 2008 was wijlen Johan Schaafsma, zelf oud-Indiëganger en gewaardeerd D66-lid in Hoorn. Hoorn is hiermee weer een mooie en inspirerende plek rijker.

Het ontwerp is van kunstenaar Frank Halmans en bestaat uit 8 betonnen bankjes, elk voorzien van een aluminium plunjezak of koffer. De 8 bankjes staan voor de verschillende Nederlandse missies in het buitenland, zoals Nederlands-Indië, Nieuw-Guinea, Korea, Libanon, voormalig Joegoslavië, Irak en Afghanistan.

Het monument symboliseert de gedachte “Bagage voor het leven.” D66-fractievoorzitter Arthur Helling: “Hoewel Johan Schaafsma moeite had met de meer moderne invulling van dit monument, weet ik zeker dat hij met genoegen zal hebben gezien dat er zoveel mensen waren bij de onthulling. Het is jammer dat hij het niet meer heeft mogen meemaken. Maar ik weet zeker dat hij het met mij eens zal zijn dat deze plek zowel een eerbetoon is aan het verleden, als ook de brug kan slaan naar de toekomst.”